كدام آيدا ؟

شايد جالبترين موضوع براي من اين باشه كه بدونم ريشه اسم آيدا از كجاست؟

قبلا گفته بودم كه به اسم خودم به شدت علاقه دارم و به خاطر همين موضوع تصميم گرفتم درباره ي اسم آيدا اين پست رو بزنم.

آيدا به لاتين به دو صورت : Aida و Ayda نوشته ميشه كه هركدومش معني كاملا متفاوتي با ديگري دارد.

Ayda يك اسم تركي هست و به معناي در ماه. اغلب دختر خانومهايي كه اسم آيدا رو دارند با اين معني آيدا آشنايي دارند.البته من در يك سايت ايراني خوندم كه آيدا به معني شاد و خوش نيز هست.

Aida علاوه بر اينكه اسم قديمي اروپايي هست (به معني پاداش ، هديه و كمك كننده) نام اپراي معروفي به نويسندگي Giuseppe Verdi ، در سال 1871 ، هم هست.

اين اپرا به سفارش امير مصر ، اسماعيل پاشا در سال1871 نوشته شد و امير مصر مبلغ 150000 فرانس بابت اين نمايش نامه به وردي پرداخت كرد. ( توجه داشته باشيد كه در آن زمان اين مبلغ بسيار زياد بوده)

اما به علت جنگ فرانسه-پروس ، در زمان اجراي نمايش وقفه اي چند ماهه بوجود آمد.

آيدا در 4 صحنه تنظيم شده است و تا كنون هزاران بار اجرا شده است .

و در يكي از پرفروش ترين اجراها، خوانندگان معروفي چون: پاواروتي ، مارگارت پرايس و چيارا حضور داشته اند . به جرات ميتونم بگم كه اجراي اين اپرا بسيار زيباست.

آيدا داستان پرنسس سياه پوست حبشه اي است كه توسط مصريان دستگير مي شود و به مصر مي رود.

رادامس،فرمانده لشكر مصر در تلاش براي ثابت كردن عشقش به ايدا و وفاداري خود به فرعون است.

در اين بين رادامس ناخواسته،عاشق دختر فرعون ميشود و ادامه ماجرا…

تمام صحنه ها داستان سرشار از حماسه هاي عاشقانه اي بين آيدا و رادامس است كه با بازي زيبا و صداي گيراي بازيگران به اوج ميرسد.

من توصيه مي كنم اگر به اپرا علاقه داريد حتما آيدا رو ببينيد.

24 پاسخ به “كدام آيدا ؟

  1. کدوم آیدا ؟؟
    همون که روی بالش بالهای سرخ و زردش با بالهای قشنگش میره و بر میگرده میره و برمیگرده.

    آیدا خسته میشه بالهاش زود میبنده روی گلهای میشینه شعر میخونه میخنده.
    شعر میخونه میخنده.

    F.S

  2. salam

  3. ما می خواهیم اسم دخترمون رو آیدا بزاریم

  4. سلام آیدا خانوم راستش ما می خوایم اسم برا درزاده مونو بگیریم آیدا ونمی دونستیم چه معنی میده ولی اومدم تو وبلاگت معنیش روگرفتم خوشحال میشم به ایمیلم سر بزنی
    sajjadkiyasari@yahoo.com

  5. سلام من اسمم آيده هستش اما معنيشو نميدونم خيلي دنبالش گشتم اما پيداش نكردم اگه شما ميدونيد بسيار ممنون ميشم كه بهم بگيد.مرسي.آدرس ايميلمو واستون گذاشتم.مرسي خدانگهدارتون باشه..

  6. سلام،
    من اسم كوچولومو ميخوام آيدا بذارم ، اگه امكان داره كليه معانيي آيدا را برام بفرستيد ضمناً‌معايب و مزاياي اين اسم رو بنويسيد mer30

  7. esme ayda kheili khoshkele va man esmamo kheili doost daram

  8. az hameye kasani ke esme dokhtareshoon gozashtan ayda mamnonam va az door miboosameshoon babye

  9. سلام اسم دوست دختر من آیدا .خیلی دوسش دارم ولی الان بام قهره واسم دعا کنید میخوام برم معنی اسمشو بش بگم .راستی آیدا به آلمانی یعنی فرشته روی زمین

  10. salam aida jon esme manam aidas man ta alan fekr mikardam aida faghat 1mani dare onam dar mah ast vali alan fahmidam ke gheyr az dar mah be cropai yani padash komak konande va be maniye almani yani fereshteye roye zamin azin ke in ghadar be esmet ahamiyat dadi mamnonam azizam mesle esmet shad bashi bye

  11. سلام آیدا!
    تو گوگل سرچ کردم آخه میخوام ست بزنم
    تولدمه فردا!!!!!
    دوس دارم بهم سربزنی

  12. سلام آیدا جون اسم من هم آیدا هست ولی از اسمم زیاد خوشم نمی اومد ولی الان که معنی های مختلف اسم آیدا رو فهمیدم عاشق اسمم شدم و به شما آیداها هم تبریک میگم که همچین اسم قشنگی دارین

  13. منم آیدا هستم.اما سالها تحقیق کردم و فهمیدم نمیشه آیدا رو Ayda یا AIda نوشت. درستش Ida هست.چون در لاتین aida هم میشه کمک کننده و هم ایدا خونده میشه.بدون آ با کلاه. بیید اسم زیبامونو صحیح بنویسیم….

  14. سلام آیدا خانم من هم اسمم آیدا است.در رابطه با معنی این اسم میخواستم بگم بر خلاف تصور اغلب آدمها این اسم ترکی نیست اسم لاتینه و به این صورت نوشته میشه:ida از لحاظ معنی در زبانهای آلمانی یونانی و انگلیسی کمی فرق داره مثلا» در یونانی به معنی اله زیبائی در المانی به معنی سخت کوش و …. برای اطلاعات بیشتر میتونید این نام رو در سایت زیر سرچ کنید:
    http://www.babynamer.com

  15. سلام آیدا خانم من هم اسمم آیدا است.در رابطه با معنی این اسم میخواستم بگم بر خلاف تصور اغلب آدمها این اسم ترکی نیست اسم لاتینه و به این صورت نوشته میشه:ida از لحاظ معنی در زبانهای آلمانی یونانی و انگلیسی کمی فرق داره مثلا” در یونانی به معنی اله زیبائی در المانی به معنی سخت کوش و …. برای اطلاعات بیشتر میتونید این نام رو در سایت زیر سرچ کنید:
    http://www.ourbabynamer.com
    نوشتن دیدگاه

  16. قشنگ ترین اسم دنیا آیداست:)

  17. سلام آیدا
    میخواستم بگم اسمتون واقعا محشره واز اسمهای اصیل ترکی .
    اما برای بعضی ها واقعا متاسفم . چون اطلاعات کمی در مورد اسمها دارند اضهار نظرهای غیرمعقول می کنند . بهشون تصویه می کنم حتما به فرهنگ لغت دهخدا مراجعه وببیند که آیدا اسم ترکی نه لاتین .

  18. سلام من اسم دخترمم میخام آیدا بذارم

  19. مرسی از این همه معنی قشنگ خوشمان آمد

  20. salam aida joon man ham esmam aidast va fogholade esmamo dus daram

  21. میبینم که جمع همه آیداها جمعه 🙂
    من ایران نیستم و پیشنهاد میکنم اسم بچتونو آیدا بذارید که اگه یه روزی رفت خارج مشکلی با اسمش نداشته باشن و راجت تلفظ بشه و قشننگ هم باشه 🙂

  22. Behtarin o khoshgeltarin esme donya Aidast (Aida, Ayda, Ida) man asheghe esmamam 🙂

  23. من عاشق خانمي هستم بنام آيدا ولي خودش نمي دونه
    البته طوري كه فقط مي تونم تا آخر عمرم عاشق اش بمونم
    اسم آيدا براي من بهترين اسم دنيا ست

پاسخی بگذارید

