درخواست رسيدگي به مشكلات دانشجويان دانشگاه پيام نور-تهران

بسم ال.. الرحمن الرحيم
امام رضا (ع) ميفرمايند:«هرکه گره از کار مومنی بگشاید خداوند در روز قیامت گره غم از دل او بگشاید»
دانشگاه پيام نور با هدف آموزش از راه دور در سال 67 تاسيس شد.طبق آمارمنتشر شده در حال حاظر بيش از 1065000 دانشجو در مراكز مختلف اين دانشگاه مشغول به تحصيل هستند .تحصيل در اين دانشگاه با توجه به شهريه پايين و همچنين امكان قبولي در شهر محل زندگي در سالهاي اخير مورد توجه افراد مختلف جامعه شده است.اين دانشگاه با هدف بالا بردن سطح آموزش در چند سال اخير اقدام به پذيرش دانشجو به دو صورت فراگير و رسمي نموده است.كه به موجب اين امر تعداد دانشجويان از ميزان امكانات دانشگاه فراتر رفته و موجب بروز مشكلاتي براي دانشجويان شده است.همچنين اين دانشگاه با شعار بالا بردن سطح علمي شاغلان جامعه ، كلاسهاي خود را در روزهاي تعطيل برگزار ميكند. اما به موجب بي نظمي در سيستم آموزشي شاغلان دانشجو هم از درس مانده‌اند ، هم از كار.
در اين نامه جمعي از دانشجويان پيام نور(مركز تهران)اعتراض خود را نسبت به بي‌برنامگي و بي نظمي در برگزاري امتحانات ، اعلام نمرات ، برگزاري كلاسها ، كيفيت پايين آموزش ، عدم اطلاع رساني به موقع ؛ اعلام ميداريم.
از اين مشكلات ميتوان به امتحان مباني كامپيوتر، رشته فناوري اطلاعات و كامپيوتر در تاريخ 6/10/86 اشاره كرد كه در آن روز امتحاني كه قرار بود در ساعت 14 برگزار شود به دليل كمبود برگه سوال تا ساعت 15.30 طول كشيد و در آن ساعت برگه‌ها را پخش كردند.اين امتحان در روز پنجشنبه برگزار شد.توجه داشته باشيد كه تاريخ 8/10 هم تعطيل رسمي بود.تعدادي از دانشجويان نتوانستند به سوالات پاسخ بدهند ( چون اكثر آنها برنامه‌ي خود را براي ساعت 16 تنظيم كرده بودند ).هيچ كدام از مسئولان حاظر به پاسخگويي نشدند.
با تمام اين تفاصير امتحانات برگزار شد.انتخاب واحد هم تمام شد تا اينكه با اطلاعيه حذف و اضافه در تاريخ 12/11/86 در سايت مواجه شديم.لازم به ذكر است تا اين تاريخ (6/11/86) به جز تعدادي از نمرات تمام تستي ، نمره‌ي ديگري اعلام نشده و با مراجعه به دانشگاه وسوال از مسئول گروه با پاسخ» نميدانم» مواجه شديم.و همچنان بايد منتظر بمانيم تا نمرات اعلام شود.
همچنين به دانشجويان اعلام شد كه كلاسها در تاريخ 27/11/86 برگزار ميشود اما هنوز برنامه‌ي كلاسي بسياري از دروس مشخص نشده است(براي اينجانب فقط 2 درس از 7 درس ، تشكيل شده است! ) و اينبار هم با پاسخ هميشگي «نمي دانم » ،»معلوم نيست «،»اعلام نكرده‌اند»و»به سايت برويد» مواجه شديم.
اينها گوشه‌اي از مشكلات دانشجويان پيام نور است.
نبود فضاي مناسب براي آموزش ، كمبود كلاس ، كمبود امكانات آموزشي از مشكلاتي است كه سالها دانشجويان با آن درگير بوده‌اند و ديگر به امري عادي (!) تبديل شده است.
سوال من از مسئولان دانشگاه اينست : چرا با توجه به كمبود بودجه و امكانات مالي ، اقدام به پذيرش دانشجو در سطح گستره نموده‌ايد تا اندك اعتباري كه توانستيد در اين سالها كسب كنيد را از دست بدهيد ؟
شما در گزارشي چندين صفحه‌اي (عملكرد دانشگاهيان پيام‌نور تابستان 1384 تا پاييز 1386 در دولت نهم ) توفيقات خود را در اين چند سال عنوان نموده‌ايد كه جاي تقدير دارد ، اما در يك و دوسال گذشته با پذيرش بيش از حد دانشجو هم مشكلاتي را در سطح جامعه ايجاد كرده‌ايد هم دانشجويان را سرگردان نگه داشته ايد.(متاسفانه اين نامه جاي بازگو كردن مشكلات پيش آمده در سطح جامعه نيست، اما با پرسش و پاسخ از اساتيد و جامعه شناسان براي شما هم روشن ميشود)
اميدواريم ، با توجه به مديريت مناسب و رفع مشكلات بوجود آمده ، هم وضعيت آموزشي سروسامان بگيرد ، هم گزارشي پربارتر از عملكرد مثبت خود در سالهاي آتي داشته باشيد.
و من الله التوفيق
جمعي از دانشجويان
پيام نور- مركز تهران

24 پاسخ به “درخواست رسيدگي به مشكلات دانشجويان دانشگاه پيام نور-تهران

  1. آيدا رنگي
    مهندسي فناوري اطلاعات

  2. بهناز رحمتي

    بهناز رحمتي

  3. بنفشه ناجي

    بنفشه ناجي

  4. آگالیلیان:
    نکته جالب اینه که ریاستِ محترم دانشگاه که نتیجه درایت ایشون وضع کنونی دانشگاه است از طرف مجلسِ مردمی، با طرح‌های نوینِ فراوان به وزارت یکی از بزرگ‌ترین و محم‌ترین وزارت‌خانه‌های کشور منسوب شد تا باقی مردم میهن‌مان از خدمات این مدیر کار‌آمد بی‌بهره نمانند. ضمناً با جمله‌یی که در اول نقل کردید شاید این امر بر آقایان مشتبه شود که باید در روز قیامت گره غم از دل شما بگشایند!
    و من الخلق توفیـق
    Agalilian.blogfa.com

  5. This comment has been removed because it linked to malicious content. Learn more.

  6. جوادامینی

    با این نامه ها درست نمیشه ؟
    دانشجو رشته نرم افزار

  7. سيدكريم حسيني

    ضمن سلام خدمت رئيس دانشگاه و اساتيد محترم – خواهشمندم طوري برنامه ريزي كنند كه دانشجو در راس وقت كه به سيستم دانشگاه وارد ميشود از وضعيت تحصيلي – برنامه و انتخاب واحد در وقت معين استفاده نكند – چون با فوت وقت و دير انتخاب واحد – دانشجو وقت كم مياورد – و اين نتيجه اي جز استرس دانشجو و پايين آمدن نمرات در نتيجه وقت كم حاصلي ندارد – متشكرم

  8. سيدكريم حسيني

    كلمه استفاده كند صحيح است -پوزش ميطلبم -سيد كريم حسيني

  9. من نميدانم چرا آنقدر استادان دانشگاه پيام نور سطح علمي پاييني دارند !چرا در اين مورد مسئولين جوابي نميدهند

  10. اندر مزاياي دانشگاه پيام نور عدم نظارت به عملكرد برخي اساتيد است كسانيكه بخاطر خصومت شخصي برگه اي را كه اكثر سوالات در ان درست نوشته شده بدون داشتن هيچ مدركي تقلب محسوب ميكنند جالب اينكه هيچ موردي از تقلب سر جلسه جايي ثبت نشده دست من كه به جايي بند نشد اميدوارم سركار خانم استاد خداوند در قيامت اجر اين كار ثوابتان را بدهد چرا كه علم غيب دارين و تقلب را حدس ميزنيد.بخاطر نفوذي كه دارين هيچ استادي حاضر به تصحيح مجدد برگه من نشداميدوارم سركار خانم استاد خداوند در قيامت اجر اين كار ثوابتان را بدهد چرا كه علم غيب دارين و تقلب را حدس ميزنيد.

  11. سلام
    من با توجه به وضع نابسامان دانشگاه،می خواهم انصراف دهم . چه کاری باید انجام دهم؟
    دانشجوی مهندسی کامپیوتر(نرم افزار)

  12. من درس برنامه سازی پیشرفته را در ترم اول 86-87 پاس کرده بودم ولی نمره ی این درس برای من مردود اعلام شد .دوباره این درس را در ترم دوم 86-87 گرفتم و باز هم قبول شدم . هم اکنون (2 ترم بعد از اولین باری که این درس را گرفته بودم) که سیستم گلستان راه اندازی شده من متوجه شدم که 2 بار این درس را گرفته وهر دو بار هم قبول شدم. جوابگوی خسارتی که به من وارد شده چه کسی است؟ زیرا این درس پیشنیاز واحد های بسیاری است. خواهشمندم جواب دهید.

  13. حدیث جلالی

    من ورودی سال 86 هستم و متاسفانه ترم پیش زمانی که انتخاب واحد کردم موفق نشدم شهریه را بپردازم و سر کلاس ها حاضر شوم

    در تاریخ 18/11/87 برای انتخاب واحد مجدد به سایت مراجعه کردم و با دادن شماره دانشجوئی و کد رمز که شماره شناسنامم بود وارد پیج خودم شدم که متوجه شدم برای چند روز بعد انتخاب واحد ها شروع میشود

    جند روز بعد مجددا به سایت مراجعه کردم برای
    در خواست انتخاب واحد اما به هیچ عنوان شماره دانشجوئی و رمز عبور من را سیستم قبول نمیکنه .

    حالا من با این وضعیت باید چیکار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟//

  14. حدیث جلالی

    دانشجوی مهندسی کامپیوتر ( نرم افزار )

  15. حدیث جلالی

    برای گرفتن جواب باید به کجا مراجعه کنیم؟

  16. زمان ثبت نام مشخص نیست – پیغامی که در۱۰۰بارمراجعه به سایت گلستان در طی تاریخ ۲۱/۱۱ تا ۳/۱۲ با آن روبرو شدم . چکار کنم . ۱- تلفنی جواب نمی دهند -۲ – حضوری سرکارت می ذارند ۳ – ایمیل هم جواب نمی دند ۴- فاکس هم کردم نتیجه ای نگرفتم . در شهرستانی دور با کار ادراری و مرخصی کم . ارشد جامعه شناسی فراگیر ورودی امسال

    نظر شما منتظر تاييد است.

  17. اسعد مرادی -شماره دانشجویی870006697 – تا ساعت 7 درست نشه مجبورم به تهران برای سومین بار بیایم

  18. با سلام
    من دانشجوی رشته فناوری اطلاعات هستم و هیچ امیدی هم ندارم تا مشکلاتم حل شود
    اخه تنها نمرات من نیست که … یا مشخص نیست یا در حقش جفا نشده باشه ….
    راستی شما میدونید چه کسی جوابگوی این مشکلاته اگه میدونید بگید .
    کم کم دارم فکر میکنم که ما موش آزمایشگاهی شدیم!
    اصلا کی میدونه که چی بسر امتحانات میارن !

  19. با سلام
    من دانشجوی رشته فناوری اطلاعات هستم و هیچ امیدی هم ندارم تا مشکلاتم حل شود
    اخه تنها نمرات من نیست که … یا مشخص نیست یا در حقش جفا نشده باشه ….
    راستی شما میدونید چه کسی جوابگوی این مشکلاته اگه میدونید بگید .
    کم کم دارم فکر میکنم که ما موش آزمایشگاهی شدیم!
    اصلا کی میدونه که چی بسر امتحانات میارن !
    870060012

  20. اين دانشگاه با اين وضعي كه دانشجو تربيت ميكنه دانشگاه نميشه. آخه ما با اين معدل كلهايي كه ميگيريم كجا ميتونيم استخدام بشيم؟ والا دانشگاه آزادي ها وضعشون از ما بهتره

  21. عزيزه رفيعي

    سلام نمره رياضي من دير تاييد شد منم ترم تابستان 1389برداشتم حالا نمرم تاييد شده قبولم .الان نمره ي قبولي من چي ميشه؟ از بين نره ؟چي كار كنم؟ممنون

  22. من هم يكي از دانشجوايان قديمي دانشگاه پيام نور هستيم و مشكلاتي را كه قيد شددقيقا درك مي كنم.

  23. همه دوستان و دانشجویان عزیز جسته گریخته مشکلات مسولین و مجموعه خودشان را مطرح کردند ، ولیکن هیچکس ریشه اصلی این مشکلات را مطرح نکرد ، از اینکه این دانشگاه در عملکرد خود بسیار ضعیف بوده شکی نیست ، و بجز تعداد محدودی از مدیران محترم و دلسوز که با تعهد انجام وظیفه می نمایند ، متاسفانه اکثریت با نوع عملکرد خود نشان داده اند که نه تنها تخصص این مسئولیت را نداشتند بلکه تعهد لازم را ندارند ، چرا که تعهد اخلاقی یک انسان مسلمان هیچگاه به او اجازه نمی دهد در امری که آشنایی و توانایی ندارد وارد شده و از واگذاری آن به افراد لایق تر جلوگیری نماید .
    دانشگاه پیام نور فی نفسه دانشگاه بدی نیست ، چرا که کارائی و توانمندی یک دانشگاه بالقوه را در دوره های گشته در پرونده خود دارد . مشکل بد بودن آن مربوط به مدیران و مسئولین نالایق آن است . وحال علت چیست؟

    1) انتخاب افراد نامناسب ( غیر متخصص و بعضا غیر متعهد متظاهر )
    2) افزایش غیر منطقی پذیرش دانشجو بدون فراهم کردن ساختار لازم
    ( با سیاست راه بنداز جا بنداز و بدون در نظر گرفتن عوارض جانبی آن
    3) تغییر سریع همین به اصطلاح مدیران و عدم برنامه ریزی بلند مدت
    4) سیاسی شدن جو دانشگاه در جهت سوء استفاده مسئولین برای بدست آوردن فرصت های بدست آمده بعنوان سکوی پرتاب به موقعیت بهتر ( تعویض سه نوبته ریاست دانشگاه پیام نور با جمعیت 1میلیون و صد و پنجاه هزار دانشجو در عرض کمتر از پنج سال )
    5) تمرکز گرایی اختیارات در سازمان مرکزی و عدم نظارت صحیح در دیگر مراکز
    6) نادیده گرفتن رکن اصلی در تصمیم گیری و برنامه ریزی های دانشگاه که همان دانشجویان می باشند( نداشتن حتی یک سامانه مناسب شکایت و یا واحدی پاسخ گو که باعث انباشت این همه مشکل شده است خود دلیلی بر این ادعا می باشد و سیاست حل صورت مسئله تا خود مسئله)

    موارد فوق برخی از مشکلات ریشه ای و اصلی دانشگاه پیام نور می باشد.

    راهکارها :

    1) بازنگری در مسئولیت ها و انتخاب افراد ذیصلاح بر اساس شایسته سالاری علمی ، دینی و اخلاقی ( حتی با رای اجماع صاحب نظران)
    2) طرح مهندسی جامع در ساختار آموزشی و اداری مالی پیام نور بر اساس اصول علمی و دانشگاهی با نظارت دانشگاههای برتر ایران
    3) برقراری ارتباط مناسب و سازنده بین ارکان اصلی دانشگاه ( مسولین ، اساتید و دانشجویان )

    امید است که شاهد روزی باشیم که این مجموعه عظیم و ثروت بزرگ میهن عزیز که میراث دار خون هزاران شهید و ایثارگر بی ادعا می باشد توسط کسانی اداره گردد ، که تنها تظاهر و ریا کاری و سیاست بازی را در سرلوحه امور خود قرار نمی دهند ، کسانی که حتی حاضر نیستند حتی زندگی یک نفر را به بازیچه خود و آمال نفسانی خود قرار دهند ، و مطمنا این امر محقق می گردد و این وعده الهی است که حق الناس به هیج وجه قابل بخشش نیست و روسیاهی و ندامت از این امتحان چند روزه الهی بر رخسار این نالایقان نقش خواهد بست .

    انشاالله

پاسخی بگذارید

